Vinterklassiker:

Dora Jung

16.2.–31.3.

I Galleri Elverket inleds år 2019 med Dora Jungs utställning, som ingår i serien Vinterklassiker. Utställningsserien presenterar betydande konstnärer inom den finlandssvenska modernismen, och introducerar samtidigt dessa moderna klassiker för nya generationer. Seriens tidigare konstnärer är Rabbe Enckell (1903-1974), Uhra-Beata Simberg-Ehrström (1914-1979), Carl-Gustaf Lilius (1928-1998) och Eva Törnwall-Collin (1896-1982). 

Stiftelsen Pro Artibus femte Vinterklassiker visar upp verk av den omtyckta textilkonstnären Dora Jung (1906-1980). Både i Finland och utomlands hör Jung till de mest kända och prisbelönta konstnärerna på sitt område. Hon utexaminerades år 1932 från Centralskolan för konstflit, och grundade därefter ett eget väveri. Där arbetade hon ända till sin död. Förutom sina kyrkliga och offentliga verk, är Jung också känd för sina hemtextilier. Tampella var den mest kända tillverkaren av dessa. Den här delen av konstnärens produktion är ett utmärkt exempel på idén om en vacker vardag, som var populär under modernismen. Tanken var att införliva estetiska produkter i människornas vardagsliv. Hennes damastdukar har blivit ett begrepp, och de uppskattas fortfarande högt.

Dora Jung formgav hundratals kyrkotextilier. Tillsammans med arkitekten Alvar Aalto (1898-1976) planerade hon också inredningen i Restaurang Savoy (1937) och Finlandiahuset (1971). Jung skapade mängder av unika verk, men formgav också massproducerade textilier. I alla typer av verk kan man se den typiska linje som härstammar från hennes hand. Den kompromisslösa höga kvalitetsnivån är en följd av ett konstnärligt arbete, där yrkeskunskap och särpräglat konstnärligt tänkande varit nyckelord. I sin tidiga produktion använde sig Jung av en sparsam färgskala, men under 1960-talet började hon använda allt starkare färger. Den kännspaka linjen bevarades genom hela karriären. Jung högaktade sina vävares yrkeskunskap, och samarbetet med dem var en central del av hennes konstnärliga arbete. 

Redan år 1938 hade Jung sin första utställning tillsammans med glaskonstnären Gunnel Nyman (1909-1948). Det var ändå framgångarna efter kriget, och i synnerhet på Milanotriennalerna, som gjorde henne till en internationellt känd textilkonstnär. Hon belönades faktiskt tre gånger i rad (1951-1957) med triennalens Grand Prix! Vid sidan om många andra inhemska och internationella pris, är det mest betydande erkännandet antagligen den engelska hederstiteln Honorary Royal Designer for Industry, som Jung tilldelades år 1979. Hon anses vara en förnyare av kyrkotextilier och en legendarisk mästare när det gäller linnetextilier. Förutom i inhemska museer, finns Jungs textilier i offentliga samlingar i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien och USA. Textilierna har också tilltalat inredningsintresserade personer, som införlivat dem i sina privata samlingar eller använt dem som bruksföremål. 

Största delen av utställningens verk härstammar från Tuomas Sopanens samling, som är den största Jung-samlingen i Finland. FD Sopanen är professor emeritus i botanik vid Joensuu universitet. Hans samling visades senast år 2017 i Finlands Hantverksmuseum i Jyväskylä. Sedan dess har samlingen utökats med nya inköp. Redan under skoltiden blev Tuomas Sopanen intresserad av Jungs verk, och gobelängen Katarina Jagellonica (1961) som finns i Åbo slott gjorde ett oförglömligt intryck på honom. En av rariteterna i Sopanens samling är Jungs rya Picu i staden från år 1935. Redan i samband med Uhra-Beata Simberg-Ehrströms utställning hade Pro Artibus glädjen att samarbeta med FD Sopanen. I Elverket visas också Från Lappland flög en fågel som hör till Pro Artibus egen samling, samt textilier från Pojo kyrka. 

Utställningen öppnas av professor emerita Päikki Priha, fredagen den 15 februari 2019 klockan 17.00. Varmt välkommen till vernissagen!

Öppettider: fre-sö 11-17. Fritt inträde.

Gångna program

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008