Carl Sebastian Lindberg:

Vettä sakeampaa

23.9.–12.11.

 

Sarjasta Omakuva Mannerheimina

Galleri Elverketin syksyn avaa suomalaisen lähihistorian ja yhteiskunnan taiteellinen syväluotaaja Carl Sebastian Lindberg. Hänen teoksissaan henkilökohtaiset ja yleiset kokemukset punoutuvat yhteen ja muuttuvat aivan uudenlaisiksi kertomuksiksi. Lindberg käsittelee teoksissaan kansallistunteeseen ja yleensäkin nationalismiin liitettyä mystiikkaa ja avaa niillä yleispäteviksi ajateltujen historiatulkintojen ulkopuolisia näkökulmia.

Elverketissa avautuva kokonaisuus on Lindbergin (1978) tähänastisista laajin yksityisnäyttely ja esittelee monipuolisen taiteilijan uusia ja lähiaikoina syntyneitä teoksia. Carl Sebastian Lindberg valmistui Kuvataiteen maisteriksi vuonna 2008 Kuvataideakatemiasta ja on aktiivinen nykytaiteilija, jonka teoksia on nähty ympäri maailmaa. Hän työskentelee liikkuvan kuvan ja valokuvan keinoin, mutta on myös yksi Puhekaraoke-projektin perustajajäsenistä. Puhekaraokeessa ihmiset voivat laulujen sijasta esittää puheita.

Näyttely esittelee neljä teosta tai -kokonaisuutta. Koti ja isänmaa (2013) on videoteos, joka ”käsittelee tätini, kirjailija Ann-Mari Lindbergin kokemuksia lapsena talvi- ja jatkosodan aikana. Teoksen lähtökohta on mikrohistoriallinen, olen halunnut kertoa pienistä yksityiskohdista lapsen elämässä, mutta niiden kautta myös historian suuremmista tapahtumista. Esimerkiksi sodan syttymisestä kerrotaan, kuinka Ann-Marin isä osti kaasunaamareita koko perheelle ja miten hänen äitinsä ompeli lumipukuja lapsille – samanlaisia lumipukuja, joita sotilaat käyttivät rintamalla. Jatkosodan liittolaisuutta Natsi-Saksan kanssa käsitellään kun Ann-Mari kertoo miltä tuntui tehdä hitlertervehdysksiä ja marssia rivissä Helsingin saksalaisessa koulussa, jossa hän kävi vuoteen 1944 asti.”

Maailmanmestareita (2013) on video, jonka aiheena on Suomen jääkiekon maailmanmestaruutta 2011 seurannut joukkoreaktio, jonka yhteydessä tunteet ilmenivät mitä erilaisimmin tavoin. Katsoja todistaa spontaania riemua, mutta näkee myös kansallistunnetta tihkuvan juhlinnan toiset kasvot.

Näyttelyn yhteydessä ensiesitetään Pro Artibus -säätiön tuottama Punainen perintö (2017), joka on dokumentti vuoden 1918 tapahtumista ja niiden jättämistä jäljistä. Lindbergin isänäidin isä Antti Meritähti kuului punakaartiin ja oli vankina Tammisaaren leirillä vuoteen 1919 saakka. Dokumentti käsittelee sitä, miten suvun punaiseen perintöön on suhtauduttu, ja suhtaudutaan, erilaisilla tavoilla. Teos kertoo erään suvun tarinan vaikenemisesta ja häpeästä, joka on liittynyt sisällissodan jättämään traumaan hävinneellä puolella olemisesta. Punainen perintö on ensimmäinen Pro Artibus -säätiön kokoelmiinsa hankkima Lindbergin teos.

Näyttelyn neljäs kokonaisuus Omakuva Mannerheimina esittelee leikkisämmän puolen Lindbergin taiteesta. Kyse on valokuvasarjasta, joissa Lindberg on kuvamanipuloinut omat kasvonsa Suomen marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheimin (1867-1951) piirteiden tilalle. Tällöin historian ikoniset valokuvat Mannerheimista erilaisissa tilanteissa muuttuvatkin aivan toisenlaisiksi ja kertovat jotakin uutta taiteilijasta, mutta myös omista reaktioistamme kuvien äärellä.
Carl Sebastian Lindberg on syksyn aikana mukana myös kahdessa muussa näyttelyssä: Rauman taidemuseon Korkeemman kaiun saa ja Backlight-festivaaleilla Vapriikissa Tampereella. Taiteilija haluaa kiittää projektia tukeneita tahoja: Avek, Konstsamfundet, Taiteen edistämiskeskus, Uudenmaan taidetoimikunta, Oskar Öflundin säätiö, Eugène, Elisabeth och Birgit Nygréns stiftelse, Svenska kulturfonden (Lise och Thelma Standertskjölds fond), Greta och Alfred Runebergs Stiftelse ja Pro Artibus -säätiö.

FT Juha-Heikki Tihinen

 

ti-pe klo 13-17, la-su klo 11-17

Vapaa pääsy.