Eric Adlercreutz:

Arkkitehdin kynä kohtaa paperin

15.9.–11.11.

Galleria Elverketin syksyn avaa arkkitehti Eric Adlercreutzin (1935) yksityisnäyttely Arkkitehdin kynä kohtaa paperin – Luonnoksia ja piirustuksia vuosilta 1950-2018. 

Näyttely kertoo monipuolisesta urasta arkkitehtina ja näyttää, miten piirtämisellä on ollut suuri rooli Adlercreutzin työssä, mutta tämän lisäksi se paljastuu myös elämän mittaiseksi intohimoksi. Piirtäminen ei ole Eric Adlercreutzille pelkkä tekninen suoritus, vaan se on ajattelua – aivojen ja käden yhteistyötä. Hänen mukaansa ajattelu piirtämällä on edelleen osa arkkitehdin työtä, vaikka tätä nykyä monet työskentelevätkin nykyteknologian avustamina. 

Näyttely jakaantuu kuuteen eri osuuteen, jotka esittelevät Adlercreutzin piirtämisen eri puolia. Ensimmäinen näyttelytila on omistettu varhaisille piirustuksille, joiden aiheina ovat ihmiset ja eläimet. Toinen huone esittelee Italiassa tehtyjä piirustuksia, jotka ulottuvat ensimmäisestä Italian-matkasta 1960 eteenpäin. Italia-innostus sai alkunsa Adlercreutzin kuudesta vuodesta Alvar Aallon (1898-1976) toimistossa. Italialaisten paikkakuntien ja arkkitehtuurin kiinnostavuus tarjoaa paljon vaihtelua, sillä siellä on mahdollista tutustua niin tunnustettuihin mestariteoksiin kuin vähemmän tunnettuun rakentamiseen. Architettura minore on inspiroinut lukuisia arkkitehtisukupolvia, jotka ovat matkustelleet Italiassa ja muualla Välimeren piirissä. 

Kolmas näyttelysali esittelee kilpailuehdotuksia ja niiden perspektiiviluonnoksia. Adlercreutzia kiinnostaa perspektiiviluonnoksissa uudisrakennuksen vuorovaikutus olemassaolevan ympäristön kanssa. Kilpailuehdotuksilla on myös erittäin merkittävä rooli sen suhteen, millaiseksi tulevien vuosien työskentely muodostuu. Näyttelyn neljännessä osuudessa esitellään Tammisaareen liittyviä piirustuksia ja luonnoksia. Motel Marine on Adlercreutzin ensimmäisiä suuria projekteja ja hänen oma toimistonsa perustettiin aikoinaan Tammisaaressa yhdessä Nils-Hinrik Aschanin kanssa. Puukaupunki on ollut myös Adlercreutzia monipuolisesti inspiroiva ilmiö. 

Viidennessä salissa esitellään erilaisia luonnoksia ja versioita, joissa näkyy hyvin mitä piirtämällä ajatteleminen oikeastaan on. Adlercreutz viittaakin nykytutkimuksiin, jotka todistavat käden harjoittamisen harjoittavan aivoja. Asioiden ajattelemiselle piirtämällä on olemassa pitkä perinne, johon liittyvät esimerkiksi Grand Toureihin. 1700-luvulla keksityn ajatuksen mukaan jokaisen tuli matkustaa ja nähdä omin silmin länsimaisen kulttuurin keskeiset muistomerkit. Matkalla tehdyistä piirroksista ja luonnoksista tuli tärkeä osa kokemusta, koska piirtäminen tarjosi monipuolisen tavan pohdiskella nähtyjä asioita. Näihin aikoihin syntyy myös uudenlainen arkkitehtuuripiirrostyyppi capriccio (kirjaimellisesti vuohen hyppy), jossa havaitut ja keksityt asiat yhdistyvät keskenään. 

Näyttelyn kuudes ja viimeinen osuus esittelee arkkitehtuuriin liittyvien tilakokemusten ja piirtämisen myötä syntyneisiin abstrakteihin akryylimaalauksia ja värikynäpiirroksia. Näissä teoksissa näkyy hyvin se miten piirtäminen vie ajattelua uusiin suuntiin. Samalla katsoja voi jakaa kokemuksen Eric Adlercreutzin piirtämisen riemusta, joka vie tekijänsä uusiin ja ihmeellisiin todellisuuksiin. 

Lisätietoja antaa kuraattori Juha-Heikki Tihinen: juha-heikki.tihinen@proartibus.fi ja 0400-688458. 

Näyttelyn avajaiset ovat 14.9.2018 kello 17-19, johon olet lämpimästi tervetullut. 

Näyttelyn yhteydessä järjestetään yhteistyössä Göran ja Christine Schildtin säätiön kanssa Kynä ajatuksen työvälineenä -symposiumi 21.9.2018. 

 

Ilmainen opastus näyttelyssä torstaisin kello 14. Vapaa sisäänpääsy, ei ennakkoon ilmoittautumista.