Talviklassikko:

Dora Jung

16.2.–31.3.

Galleria Elverketin vuoden 2019 avaa jälleen Talviklassikko ja tällä kertaa taiteilijana on Dora Jung. Talviklassikko-näyttelysarja esittelee suomenruotsalaisen modernismin keskeisiä taiteilijoita ja tutustuttaa samalla uusia yleisösukupolvia moderneihin klassikkoihin. Sarjan aikaisemmat taiteilijat ovat olleet Rabbe Enckell (1903-1974), Uhra-Beata Simberg-Ehrström (1914-1979), Carl-Gustaf Lilius (1928-1998) ja Eva Törnwall-Collin (1896-1982).  

Pro Artibus -säätiön viides Talviklassikko esittelee rakastetun tekstiilitaiteilijan Dora Jungin (1906-1980). Jung kuuluu alansa tunnetuimpiin ja palkituimpiin tekijöihin Suomessa ja ulkomailla. Hän valmistui Taideteollisuuskeskuskoulusta 1932 ja perusti oman kutomonsa, jossa työskenteli kuolemaansa saakka. Jung on tunnettu kirkollisten ja julkisten teostensa ohella myös kodintekstiileistään. Tunnetuin taiteilijan käyttötekstiilien valmistaja oli Tampella. Jungin kodintekstiilit ovat hyvä esimerkki modernismin suosimasta kaunis arki -ideasta, jolloin esteettiset tuotteet tuotiin ihmisten jokapäiväiseen elämään. Hänen damastiliinoistaan on tullut käsite ja niiden arvostus on edelleen suuri. 

Dora Jung suunnitteli satoja kirkollisia tekstiilejä, ja hän teki yhteistyötä esimerkiksi arkkitehti Alvar Aallon (1898-1976) kanssa niin Ravintola Savoyn (1937) kuin Finlandia-talon (1971) sisustamisessa. Jung loi suuren määrän sekä uniikkiteoksia että laajemmin tuotannossa olleita tekstiilejä. Kaikissa näissä näkyy taiteilijalle tunnusomainen viiva ja tinkimätön korkealaatuisuus on seurausta taiteellisesta työskentelystä, jossa ammattitaito ja omaperäinen taiteellinen ajattelu olivat avainsanoja. Jungin varhaistuotannossa vallitsee niukahko väritys, mutta 1960-luvulta alkaen väriasteikko muuttuu voimakkaammaksi. Yhtä kaikki Jungin tunnistettava viiva näkyy hänen teoksissaan hänen koko uransa ajan. Hänen taiteellisessa työskentelyssään keskeistä osaa näyttelivät taiteilijan kanssa työskennelleet kutojat, joiden ammattitaitoa Dora Jung arvosti suuresti. 

Jung piti ensimmäisen näyttelynsä yhdessä lasitaiteilija Gunnel Nymanin (1909-1948) kanssa jo vuonna 1938, mutta menestys sodan jälkeen erityisesti Milanon triennaaleissa teki hänestä kansainvälisesti tunnustetun tekstiilitaiteilijan. Hän sai triennaaleissa Grand Prix’n kolme kertaa peräjälkeen (1951-1957)! Monien muiden kotimaisten ja kansainvälisten palkintojen ohessa merkittävin tunnustus lienee Englannin Honorary Royal Designer for Industry -arvonimi vuonna 1979. Jung pidetään niin kirkkotekstiilien uudistajana kuin pellavatekstiilien legendaarisena mestarina. Hänen teoksia on kotimaisten museoiden ohella julkisissa kokoelmissa Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Julkisten kokoelmien ohella Jungin tekstiilit ovat löytäneet tiensä niin sisustuksesta kiinnostuneiden käyttötavaraksi kuin yksityiskokoelmiin.

Suurin osa näyttelyn teoksista on peräisin Tuomas Sopasen kokoelmasta, joka on Suomen suurin Jung-kokoelma. FT Sopanen on Joensuun yliopiston kasvitieteen emeritus professori, jonka Jung-kokoelma oli viimeksi esillä Jyväskylässä Suomen käsityön museossa vuonna 2017. Kokoelma on sittemmin kasvanut uusien hankintojen myötä. Tuomas Sopanen kiinnostui Jungin teoksista jo kouluaikoinaan ja Turun linnan kuvakudos Katarina Jagellonica (1961) teki lähtemättömän vaikutuksen nuoreen Sopaseen. Keräilijän kokoelman harvinaisuuksia on Jungin ryijy Picu kaupungissa vuodelta 1935. Pro Artibus -säätiöllä oli ilo työskennellä FT Sopasen kanssa jo Uhra-Beata Simberg-Ehrströmin näyttelyn yhteydessä. Galleria Elverketin näyttelyssä on esillä myös Pro Artibuksen omiin kokoelmiin kuuluva Lapista lensi lintu, ja tekstiilejä Pohjan kirkosta. 

Näyttelyn avaa perjantaina 15.2.2019 kello 17.00 professori emerita Päikki Priha.

Avoinna: pe-su 11-17. Vapaa pääsy.